Close

22/08/2018

Slow food, Slow podcasts

Bedrijven en organisaties zitten boordevol kennis en informatie. Toch lukt het maar weinigen om het effectief te delen met de buitenwereld. Regelmatig steekt er iemand een vinger op en zegt: we moeten een YouTube-kanaal beginnen met korte filmpjes. Het resultaat: een man in pak die voor de camera zijn kennis deelt. Het ziet er statig en weinig uitnodigend uit. Dat kan ook anders. Bijvoorbeeld met podcasts.

Daarbij moeten we wel vooropstellen dat podcasts eigenlijk tegen de stroom in gaan. Want waar marketing-experts de afgelopen jaren constant hebben verkondigd dat alles kort en snel moest, zijn podcasts juist onthaastend. Een soort slow food; meer slow information. Het voordeel daarbij is dat je niet constant naar een scherm of je smartphone hoeft te turen. Je kunt het luisteren naar podcasts combineren met van alles. En zo win je eigenlijk weer tijd.

Maar terug naar het delen van kennis. Waar YouTube-filmpjes vaak statig zijn, kun je dat met podcasts makkelijk omzeilen. Het vertellen van een verhaal staat centraal. Daarbij moet je niet denken aan een lange monoloog, maar aan een audioverhaal waarbij de luisteraar wordt meegenomen. Door mooie montage en frisse geluidseffecten kun je helemaal opgaan in het verhaal. En dat is de kracht van podcasts. Want door sterke storytelling blijft informatie veel beter hangen. Zelf zijn we fan van de langlopende ‘Freakonomics’ podcast. Vooral de miniserie ‘The Secret Life of CEOs’ is de moeite waard. Bij Microphone Media zijn we nu bezig met de podcastserie ‘Geen Commentaar’ waarin we een kijkje nemen in de keuken van de crisiscommunicatie-adviseur. Zodat communicatieprofessionals kunnen leren van de groten uit hun vak.